Analiza Sektora część 2 (projekt KCS rynku farmacji)

Witam ponownie.

W poprzednim wpisie ogólnikowo zarysowałem co i jak chciałbym przedstawić. Czyli Kluczowe Czynniki Sukcesu jak i Metody Scenariuszowe.

 

Na dzień dzisiejszy chcę Wam przedstawić pierwszą kwestię, czyli Kluczowe Czynniki Sukcesu. Jak to napisałem w poprzednim wpisie wymaga to krytycznej obiektywności. Jest to wymagane, ponieważ to jest klucz do bycia konkurencyjnym na rynku, jak i być innowatorem. Oczywiście błędy każdemu się zdarzają i zdarzać się będą, ale o tym napiszę po zakończeniu prezentacji obu rzeczy.

 

Na początek jeszcze pewne wprowadzenie. To co tutaj przedstawię, to mój własny projekt, który zrobiłem w 2008 roku. Analiza KCS będzie dotyczyła rynku farmaceutycznego na rynku polskim. OSTRZEGAM TO BĘDZIE BARDZO DŁUGI WPIS.

 

Wyjaśnię od razu kwestie, skąd w tabelach wzięły się dane wartości i dlaczego takie, a nie inne.

Kluczowe Czynniki Sukcesu, są atrybutami firm jak i sektora, które dają przewagę, lub pokazują dobitnie słabości danej firmy, lub sektora. Nie mylić tego z analizą SWOT, bo ona jest ogólna i dobra tylko dla uzupełnienia KCS. Ta analiza powinna mieć minimum 4 maksymalnie 10 czynników. Wszystko uzależnione jest od sektora, oraz branży.

OBJAŚNIENIE TABEL Kluczowe Czynniki Sukcesu (KCS)

Pierwszą rzeczą w tabeli jest KLUCZOWY CZYNNIK.Określenie jego powinno polegać na znalezieniu w sektorze lub branży rzeczy, która daje liderom przewagę nad innymi, lub firmie, która specjalizuje się w danym aspekcie, a jest sporym udziałowcem w rynku. To poniekąd działa jak wyłączność na produkcję, bo nikt nie posiada technologii, robi outsourisng, bo nie ma mocy przerobowych.

Drugą rzeczą jest jego WAGA. Tę wartość określamy od 0 do 1, ale jako suma wszystkich KCS jakie prezentujemy.Czyli mamy na przykład 5 KCS, to jeden z KCS ma wagę 0,15, drugi 0,3 trzeci 0,05, czwarty 0,3, piąty 0,2 (oczywiście możemy dać wartości typu 0,27 itp. kwestia, by suma dała 1). Suma wag teoretycznych KCS wynosi 1. Tutaj trzeba wiedzieć co jest ważne, a co najważniejsze. Oczywiście sukces nie składa się z jednego czynnika, jak sama nazwa badania pokazuje. Składa się z kilku rzeczy, więc każda ze sobą jest jakoś powiązana i daje efekt wymierny na koniec. Wyjęcie którejś rzeczy może spowodować ogromne zawirowania w sektorze/branży. 

Trzecia kwestia to OCENA. Tutaj określa się, jak dana firma firma spełnia warunki sektora. Czyli, czy dana firma jest liderem w danym KCS, czy też jest średniakiem, lub kompletnym słabeuszem.

Czwarty aspekt WARTOŚĆ WAŻONA. To jest WAGA x OCENA. Przykład, WAGA 0,16; OCENA 4. Wynik 0,64. To jest banalne liczenie, każdy umie pomnożyć. Suma wszystkich wartości ważonych daje wynik. Jak najpierw określiliśmy sektor i mamy jakąś liczbę, to patrzymy jaki jest wynik spółek do wyniku sektora. Lepszy znaczy, że firma jest albo liderem rynku, albo kreuje nowe wartości. Jak jest na równi to oznacza dużą konkurencję. Jak mniej (np. sektor ma wynik 4,12, a firma 3,67), to oznacza, że firma albo zostanie przejęta, albo upadnie z biegiem czasu.

 

Poniżej przedstawiam swój projekt sektora, oraz branży kluczowych czynników sukcesu dla polskiej farmacji z 2008 roku.

 

KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU SEKTORA FARMACJI

 

 KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU WAGA OCENA   WARTOŚĆ WAŻONA
 1. Program lojalnościowy  0,04  3 0,12 
 2. Koszty produkcji leków oraz wdrażania nowych technologii  0,12  4 0,48
 3. Wysoka jakość obsługi klienta 0,07   4  0,28
 4. Możliwość produkcji leków generycznych  0,19  5  0,95
 5. Oprogramowanie wspierające dystrybucję leków oraz kontrolę ich przepływu 0,22  5 1,1
 6. Wielkość marż dystrybutorów hurtowych i wpływ konkurencji   0,10  3 0,3
 7. Integracje pionowe i poziome  0,26  3  0,78
 8. SUMA 1
   4,01

Ad.1

Główną siłą napędową sprzedaży leków zawsze byli lekarze, więc naturalnym jest utrzymywanie jak najlepszych kontaktów z nimi oraz zachęcanie coraz to nowych lekarzy do przypisywania właśnie tego leku a nie innego. Także sami konsumenci kreują coraz częściej rynek farmaceutyczny poprzez możliwość zakupu leków bez recepty tzw. OTC.


Ad.2

Na rynku farmaceutycznym bycie pierwszym z nowym lekiem, który posiada nowe właściwości zapewnia firmie spore dochody. Przy ogromnej konkurencji panującej w tej branży, każdy moment wyprzedzenia oponentów może stać się kluczowym elementem w dalszej działalności firmy. Koszty produkcji szczególnie nowych leków są wysokie ze względu na brak dopracowanego na początku systemu produkcji oraz wielkości sprzedaży.


Ad.3

Wszyscy hurtownicy farmaceutyczni są naciskani przez liczne sieci aptek, które wymagają coraz to nowych udogodnień ze strony dystrybutorów. Jednym z przykładów jest etykietowanie leków na potrzeby danej sieci aptek, do tego dane leki musza być dostarczone w określonych z góry partiach w określonym czasie. Bez płynności dostawy, bardzo szybko można utracić swoją pozycję na rynku, gdyż bardzo podobne bądź identyczne leki można znaleźć bardzo łatwo u konkurencji. Sprzedaż internetowa otworzyła w tej branży nową furtkę do zdobycia potencjalnych klientów. Brak szybkiej dostawy leku do domu klienta, bądź brak popularnych leków na rynku zmniejsza szanse osiągnięcie sukcesu w tej branży.


Ad.4

Produkcja leków generycznych, szczególnie dla firm, które nie dysponują ogromnym kapitałem, który może zostać przeznaczony na B+R, są często jedynym wyjściem na przetrwanie w tej branży. Lek generyczny jest tańszą, równoważną chemicznie wersją leku markowego. System ich produkcji opiera się identycznie na takich samych zasadach jak lek markowy: bezpieczeństwo leku, skuteczność działania, jakość. Produkcja tych leków możliwa jest po wygaśnięciu patentu, który chronił ten lek przed możliwością jego powielania przez konkurencję. Ważnym aspektem tego rodzaju leków jest też, że prócz zaoszczędzania na drogich badaniach, firmy zaoszczędzają również na reklamie i marketingu, ponieważ ten rodzaj leku jest już znany i sprawdzony przez klientów. Lek generyczny w produkcji jest o wiele tańszy od leku markowego i ceny tego leku wahają się w przedziale od 30% do 80% wartości leku markowego. Taka sytuacja powoduje, że leki markowe muszą stać się tańsze jeżeli dana firma chce nadal pozostać konkurencyjna wobec innych ze swoim lekiem markowym. Jest to też dobra informacja dla hurtowników, gdyż mogą uzyskać większe marże na tego typu lekach niż na lekach markowych.


Ad.5

Wbrew pozorom oprogramowanie komputerowe w firmach farmaceutycznych stanowi chyba najbardziej kluczową rolę. Oprogramowanie obsługuje śledzenie i dystrybucję substancji o działaniu narkotycznym, produktów biotechnologicznych, artykułów medycznych i materiałów wysoce niebezpiecznych. Bezwzględnie wymagana kontrola partii i kontrola jakości sprawiają, że model procesów w branży farmaceutycznej należy do jednej z najbardziej skomplikowanych w dziedzinie dystrybucji i zarządzania łańcuchem dostaw. Bez odpowiedniego oprogramowania nie jest możliwa obsługa dużej liczby klientów. Można ten czynnik uznać za podstawowy, który decyduje o działaniu firmy. Programy komputerowe są udoskonalane adekwatnie do szybkości rozwoju całej branży.


Ad.6

Coraz większym problemem jest uzyskanie przyzwoitych marż, które zapewnią dochody hurtowniom farmaceutycznym. Producenci oczekują, że odbiorcy hurtowi będą tworzyć i utrzymywać awaryjne zapasy leków oraz będą przestrzegać coraz to bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących przechowywania ich, także kontroli partii w łańcuchu dostaw oraz dostosowywać się do nowych przepisów rynkowych ( np. regulujących działalność aptek internetowych). Dystrybutorzy będą starać się by zrobić, co tylko jest możliwe by utrzymać dotychczasowy udział w rynku np. zwiększając okres kredytowania dla odbiorców, zmieniać wyceny leków. Ilość udziałów w całym rynku daje dopiero możliwość uzyskania przyzwoitej jak na dziś rentowności.


Ad.7

Zmniejszenie czasu wprowadzania nowych produktów i usług na rynek ma w branży farmaceutycznej ogromne znaczenie. Przedsiębiorstwa tworzą globalne stowarzyszenia z firmami B+R i rozrastają się przez fuzje i przejęcia. Ma to na celu skrócenie czasu opracowywania nowych produktów. W latach 90-tych 10 największych firm farmaceutycznych posiadało 28% rynku globalnego. Minęło 10 lat i ci czołowi gracze posiadają już od 55% do 60% całości rynku. Także dystrybutorzy, ze względu na niskie marże starają się przeciwdziałać możliwościom strat finansowych bądź utraty udziałów poprzez wykupywanie dużych sieci aptek, które ograniczają ich marże. Konsolidacja rynku jest ogromna i jedynie potężne korporacje będą w stanie przetrwać w tej niezwykle trudnej branży.

 

KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU POLPHARMY

 

KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU WAGA OCENA WARTOŚĆ WAŻONA
 1. Program lojalnościowy 0,04 4  0,16
 2. Koszty produkcji leków oraz wdrażania nowych technologii  0,12  3  0,36
 3. Wysoka jakość obsługi klienta  0,07 3  0,21
 4. Możliwość produkcji leków generycznych  0,19  5 0,95
 5. Oprogramowanie wspierające dystrybucję leków oraz kontrolę ich przepływu  0,22  3  0,66
 6. Wielkość marż dystrybutorów hurtowych i wpływ konkurencji   0,10 3  0,3
 7. Integracje pionowe i poziome 0,26  3  0,78
8. SUMA  1   3,42

 

Ad.1 Program lojalnościowy

Firma wspomaga liczne lokalne przedsięwzięcia charytatywne, kulturalne i sportowe. Sponsorując wystawy w Starogardzkim Centrum Kultury, umożliwia mieszkańcom miasta i regionu obcowanie ze sztuką na najwyższym poziomie. Jest także sponsorem tytularnym męskiej drużyny koszykarskiej ze Starogardu Gdańskiego, która rywalizuje w ekstraklasie z najlepszymi zespołami Polskiej Ligi Koszykówki.
Polpharma została uznana przez uczestniczących w badaniu lekarzy za najbardziej etyczną firmę farmaceutyczną na polskim rynku.. Respondenci GfK Polonia postrzegają też Polpharmę jako firmę najbardziej przyjazną pacjentowi.
W taki właśnie sposób Polpharma zdobywa lojalność pacjentów i lekarzy.


Ad.2 Koszty produkcji leków oraz wdrażania nowych technologii

W procesie produkcyjnym Polpharma stosuje najnowocześniejsze technologie, zapewniające bezpieczeństwo produktów, pracowników i środowiska naturalnego.
Polpharma wyposażona jest w najwyższej jakości sprzęt laboratoryjny oraz urządzenia do produkcji gotowych form leków w skali laboratoryjnej i półtechnicznej
Firma zapewnia jakość produktu na każdym etapie jego rozwoju, produkcji, magazynowania, dystrybucji i sprzedaży


Ad.3 Wysoka jakość obsługi klienta

Firma posiada zaawansowane systemy informatyczne wspomagające zarządzanie,
Prowadzi też liczne działania w zakresie społecznej odpowiedzialności firmy: Fundacja na rzecz Wspierania Rozwoju Polskiej Farmacji i Medycyny, programy
edukacyjno-profilaktyczne dla lekarzy, farmaceutów i pacjentów, działalność charytatywna. Nie zapomina również o swoich klientach, odbiorcach. Coraz większy nacisk kładzie na sieć dystrybucji swoich leków aby ułatwić ich dostęp.


Ad.4 Możliwość produkcji leków generycznych

POLPHARMA jest obecnie największym polskim producentem leków generycznych oraz substancji farmaceutycznych. Produkuje szeroką gamę leków wydawanych na receptę i stosowanych w lecznictwie zamkniętym. Specjalnością firmy są preparaty stosowane w kardiologii, gastroenterologii i neurologii. Znaczącą część portfolio POLPHARMY stanowią również leki dostępne bez recepty (OTC).
• zdolności produkcyjne: 120 mln ampułek polietylenowych, 50 mln ampułek szklanych, 6 mln pojemników płynów infuzyjnych, 7 mln pojemników kropli ocznych


Ad.5 Oprogramowanie wspierające dystrybucję leków oraz kontrolę ich przepływu

Po prywatyzacji w 2000 r. Polpharma przyjęła strategię wzmocnienia swojej pozycji producenta generyków na rynku polskim i na rynkach zagranicznych. Obecnie firma ma biura handlowe w Rosji, na Ukrainie, Litwie i Łotwie, Białorusi, w Kazachstanie, a także w Wietnamie. Leki Polpharmy dostępne są na ponad 50 rynkach krajowych.


Ad.6 Wielkość marż dystrybutorów hurtowych i wpływ konkurencji


Podczas konferencji „3 x Farmacja”, która odbyła się 27 lutego 2006 roku, członek zarządu Polpharma SA. Wojciech Kuźmierkiewicz stwierdził „ Brak środków finansowych rodzi różne pomysły, w tym ograniczenia liczby leków refundowanych przez wykreślenie z niej leków generycznych. Tymczasem tylko presja konkurencyjna może przyczyniać się do obniżki cen leków ”. Polpharma jak i inni polscy producenci farmaceutyków stwierdzili, że koszty leków można zredukować jedynie poprzez zmniejszenie kosztów logistyki, które stanowią od 10% do 40% wartości leku. Oprócz tego Justyna Pajdak-Osik prezes Unii Farmaceutów stwierdziła, że ekspansja nowych aptek powinna być powstrzymywana poprzez odpowiednie regulacje administracyjne, a aptek w jej mniemaniu jest zbyt duża ilość. Eksport zdaniem wielu uczestników tego spotkania jest jedynym wyjściem utrzymania się na rynku farmaceutycznym, także Polpharmy, a jedynym sukcesem tego typu działalności jest produkcja leków innowacyjnych, i jeżeli powstanie konsorcjum pomiędzy polskimi producentami, które umożliwi wprowadzenie tego typu rozwiązań.


Ad.7 Integracje pionowe i poziome

Polpharma zdaje sobie sprawę, że jeśli nie będzie się rozrastać zostanie wyparta przez konkurencje i straci swoją pozycję. Dlatego na nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy firmy Gedeon Richter zatwierdzono umowę o połączeniu z polskim producentem leków - Polpharma. Za niemal 100 proc. udziałów Węgrzy zapłacą firmie Genefar (należącej do Jerzego Staraka) akcjami, dzięki którym będzie ona miała 25 proc. udziałów w podwyższonym kapitale Gedeona Richtera.
Powstaje dzięki temu największy gracz farmaceutyczny w Europie Środkowej i Wschodniej z pro forma kapitalizacją 923 miliardów HUF (5 350 milionów USD)

 

KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU GlaxoSmithKline

 

KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU WAGA OCENA WARTOŚĆ WAŻONA
1. Program lojalnościowy 0,04 3 0,12
2. Koszty produkcji leków oraz wdrażania nowych technologii 0,12 4 0,48
3. Wysoka jakość obsługi klienta 0,07 4 0,28
4. Możliwość produkcji leków generycznych 0,19 5 0,95
5. Oprogramowanie wspierające dystrybucję leków oraz kontrolę ich przepływu 0,22 5 1,1
6. Wielkość marż dystrybutorów hurtowych i wpływ konkurencji 0,10 3 0,3
7. Integracje pionowe i poziome 0,26 5 1,3
8. SUMA 1   4,53

 

Ad.1 Program lojalnościowy


Zgodnie ze swoją misją firma stara się być blisko ludzi. Firma angażuje się w życie społeczne, jest partnerem lekarzy i pacjentów, inicjatorem licznych programów edukacyjnych, sponsorem kongresów i konferencji, których celem jest profilaktyka zdrowotna i podnoszenie świadomości na temat najbardziej powszechnych schorzeń. Kampanie edukacyjne, inicjowane prowadzone przez GSK, zachęcają Polaków do dbania o swoje zdrowie, np. wykonując badania okresowe czy korzystając z dobrodziejstwa szczepień ochronnych.

 

Ad.2 Koszty produkcji leków oraz wdrażania nowych technologii


Glaxo Smith Kline jest największym inwestorem w branży farmaceutycznej w Polsce.
GSK zainwestowało 400 mln $ w zakup i modernizacje fabryki leków w Poznaniu.
Firma posiada własny ośrodek badawczo-rozwojowy w Poznaniu, w którym 60 naukowców opracowuje analitykę i technologię nowych leków.

 

Ad.3 Wysoka jakość obsługi klienta


Firma zachęca wszystkich swoich pracowników, zarówno specjalistów jak i pracowników operacyjnych obsługujących linie produkcyjne, do proponowania i realizowania swoich innowacyjnych pomysłów. W Poznaniu i Krakowie działają Centra Naukowo-Społeczne GSK, gdzie prowadzone są dziesiątki szkoleń specjalistycznych dla personelu medycznego i warsztatów edukacyjnych dla społeczności lokalnej.
Jednakowo firma stara się zapewnić jak najlepszą sieć dystrybucji, ponieważ wie jakie znaczenie ma czas i jakość dostawy do odbiorców.


Ad.4 Możliwość produkcji leków generycznych

W ciągu ostatnich 5 lat do produkcji w Poznaniu trafiło blisko 100 nowych leków. Polowa z nich to leki innowacyjne, których wytwarzanie przeniesiono z innych fabryk GSK właśnie do Poznania. Druga polowa to własne opracowania poznańskiego ośrodka badawczo - rozwojowego. Są to głównie leki odtwórcze, czyli generyczne, choć poznański ośrodek uczestniczy też w 3 międzynarodowych projektach badawczych. Jeden z nich, dotyczący formulacji nowego leku przeciw malarii współfinansowany jest przez WHO, rząd brytyjski i GSK.


Ad.5 Oprogramowanie wspierające dystrybucję leków oraz kontrolę ich przepływu

Firma GSK opiera swoje informatyczne innowacje na firmach Cisco, Alcatel oraz Computer Communication System. Skala i tempo rozwoju zmusiły firmę do wdrożenia SAP R/3 jako aplikacji obsługującej podstawową działalność przedsiębiorstwa i wspierającej zarządzanie. . Na początku 1999 r. powstał kolejny projekt sieci rozległej dla Glaxo, tym razem integrujący zasoby czterech sieci lokalnych firmy: biur w Poznaniu i Warszawie, fabryki w Duchnicach i magazynu w Piasecznie z dostępem do centrali koncernu w Londynie.

Najistotniejszymi funkcjami rozległej sieci komputerowej GlaxoWellcome są:
• bieżący dostęp z Warszawy i Piaseczna do aplikacji głównej zainstalowanej na serwerze w Duchnicach,
• dostęp z Warszawy, Duchnic i Piaseczna do systemu SAP R/3 zainstalowanego w Poznaniu,
• wymiana poczty elektronicznej między użytkownikami wszystkich lokalizacji firmy w Polsce oraz Londynem.

Komunikacja między oddziałami GlaxoWellcome została zrealizowana z wykorzystaniem usługi POLPAK-T z protokołem Frame Relay.

Wobec rosnących potrzeb koncernu w zakresie przesyłania danych miedzy głównymi lokalizacjami firmy, w grudniu 1999 r. sieć rozległa GlaxoWellcome została poszerzona o cyfrowe łącze komunikacyjne o przepustowości 2 Mbps.

Do centralnego sterowania ruchem i obsługą połączenia wykorzystano routery firmy Cisco serii 3600. Nowe połączenie w pierwszym rzędzie służy transmisji danych w relacji Poznań - Warszawa. Dodatkowo, odpowiednia konfiguracja routerów Cisco i central telefonicznych Alcatel pozwala wykorzystywać łącze na potrzeby rozmów telefonicznych oraz wideo-konferencji pomiędzy obiema lokalizacjami.

Istotną cechą tego połączenia jest dynamiczny dobór pasma w zależności od wielkości strumienia przesyłanych danych, umożliwiający optymalne wykorzystanie łącza.

Dodatkowa korzyść wynikająca z wykorzystania wspólnego łącza do transmisji danych i rozmów telefonicznych to zmniejszenie kosztów związanych z opłatami telekomunikacyjnymi, które w tym przypadku ograniczają się jedynie do dzierżawy łącza.

W efekcie powstało wirtualne biuro, w którym pracownicy mają dostęp do zasobów informacyjnych oraz łączą się ze sobą telefonicznie tak, jakby byli w jednym budynku. Na początku 2000 r. brytyjskie koncerny farmaceutyczne GlaxoWellcome i SmithKline Beecham ogłosiły w Londynie, że łączą się w największą na świecie grupę produkcji leków Glaxo SmithKline o wartości 114 mld GBP (187,2 mld USD).

Glaxo Wellcome S.A. z siedzibą w Poznaniu pozostanie strategicznym zakładem produkcyjnym połączonych firm, co oznacza zwiększenie asortymentu i przewidywany pięciokrotny wzrost produkcji w ciągu najbliższych trzech, czterech lat.

Tak dynamiczne zmiany mogą przebiegać w sposób niezakłócony, w dużej mierze dzięki sprawnie działającemu, elastycznemu systemowi informatycznemu, który w GlaxoWellcome odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu firmą.

 

Ad.6 Wielkość marż dystrybutorów hurtowych i wpływ konkurencji

Jeżeli marża na leki refundowane będzie ciągle spadać a ceny leków refundowanych rosnąć GSK będzie musiało pomyśleć o formie wspierania dystrybutorów hurtowych oraz sieci aptek, z którymi ma podpisane umowy, by zapobiec odejściu klientów do konkurencji. Tak jak i dystrybutorzy i sieci aptek mają spore zadłużenia wobec GSK, a spadek ich marż będzie jedynie pogłębiał zjawisko. Sami aptekarze stwierdzają, że gdyby nie rabaty oferowane przez hurtowników wiele z tych aptek stało by już na skraju bankructwa. Pomimo dominującej roli na rynku farmaceutycznym w Polsce jak i także jako jedna z najsilniejszych firm na świecie musi bacznie zwracać uwagę na swoich odbiorców i oferować im coraz to nowe formy kredytowania by nie stracić ich i ustrzec się dosyć kosztownego systemu jakim jest sprzedaż bezpośrednia.


Ad.7 Integracje pionowe i poziome

W styczniu 1998 roku GSK kupiło 80% akcji poznańskiej Polfy i tak powstała spółka GlaxoWellcome Poznań S.A. specjalizująca się w produkcji leków przeciwastmatycznych. W 2000 roku doszło do przekształcenia poznańskiego zakładu i warszawskiego przedstawicielstwa koncernu w jedną firmę pod nazwą GlaxoWellcome S.A., która jest obecnie największą firmą farmaceutyczną w Polsce. Zawirowania prawne z lekami refundowanymi oraz ciągle niejasna sprawa importowania leków, może okazać się wymiernym skutkiem dla GSK. To może doprowadzić do jeszcze mocniejszej konsolidacji wśród dystrybutorów i sieci aptek. To może być moment, w którym GSK, będzie mogło wykorzystać swoją silną pozycję do pozyskania kolejnego wartego uwagi gracza na polskim rynku farmaceutycznym.

Źródła:

www.itg.pl
www.piecha.com.pl
www.ibs.com.pl

Do tego własne wiadomości, przemyślenia oraz zdroworozsądkowe podejście.

ZAKOŃCZENIE

Jak widać powyżej dałem KCS, jak i objaśnienia do danych punktów tabel, do każdej analizowanej spółki jak i samego sektora. Tak wygląda porządnie zrobiony KCS. Tak powinien zrobić każdy, kto robi to na swój użytek, lub dla kogoś jak czuje się na siłach robić to za pieniądze innym. Chodzi mi o konstrukcję oraz informacje. Decyzje pozostawiam Wam. Ja swoje informacje przedstawiłem z roku 2008.

Czy moje argumenty będą dla Was użyteczne czy też nie, to tylko Wasza wola.

Na koniec analizy KCS, jak ktoś nie podaje źródeł, z których czerpał wiedzę pokaże jedynie swoją indolencję, bo nikt wszystkiego nie wie sam, tylko uczy się non stop. Tę analizę KCS zrobiłem w 2 dni, nie mając kompletnie pojęcia o tym sektorze.

Wam życzę miłej lektury, oraz komentarzy pod wpisem w razie wątpliwości, problemów jak i metodologii wykonania.

 

Pozdrawiam,

 

Abramis

 

 

Aby dodac komentarz - zaloguj się w serwisie gragieldowa.pl
GPWŚwiatWaluty
Chmura tagów
urak(1)